Szacowanie wartości zamówienia w zamówieniach publicznych: Kluczowe zagadnienia i praktyki kontrolne
Analiza | Jak uniknąć błędów i kosztownych konsekwencji prawnych i finansowych?
Szacowanie wartości zamówienia publicznego stanowi jeden z kluczowych elementów procesu udzielania zamówień publicznych, gdyż wpływa na wybór właściwego trybu postępowania, określa obowiązki zamawiającego oraz decyduje o wymaganiach formalnych związanych z przetargiem. Prawidłowe oszacowanie wartości zamówienia zapewnia transparentność procedur, uczciwą konkurencję oraz efektywne zarządzanie środkami publicznymi.
Celem niniejszego artykułu jest omówienie zasad prawidłowego szacowania wartości zamówienia, regulacji prawnych w tym zakresie oraz konsekwencji wynikających z błędów w tym procesie. Ponadto, przedstawione zostaną rekomendacje dotyczące stosowania dobrych praktyk oraz analiza przypadków naruszeń wykrytych w ramach kontroli prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
Podstawy prawne i proceduralne
Podstawą prawną dla szacowania wartości zamówienia jest ustawa z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (PZP). Zgodnie z art. 28 tej ustawy, wartość zamówienia ustalana jest na podstawie całkowitego szacunkowego wynagrodzenia wykonawcy netto, które powinno być określone z należytą starannością.
Cel i znaczenie szacowania wartości zamówienia
Szacowanie wartości...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)